FANDOM

The Third Wish
Skapare
Författare

Mike Mignola

Tecknare

Mike Mignola

Textförfattare

Clem Robins

Färgläggare

Dave Stewart

Omslagskonstnär

Mike Mignola

Redaktör

Scott Allie

Publiceringsinformation
Förläggare

Mike Richardson

Publiceringsdatum

2002

Generell information
Bokserie

The Third Wish

Antal delar

2

Föregående

Hellboy: Conqueror Worm

Efterföljande

The Island

Album avsnittet ingår i

Hellboy: Strange places

The Third Wish är en miniserie i två delar med Hellboy i huvudrollen.

HandlingRedigera

AvtaletRedigera

Tre sjöjungfrur som är systrar beger sig till havshäxan Bog Roosh och ingår ett avtal - De ska få vars en önskning uppfylld mot att det levererar Hellboy till häxan.

Hellboy har kommit till Arika där han träffar häxdoktorn Mohlomi. De beger sig till havet där Hellboy blir nerdragen i djupet av en våg. Nere i djupet övermannas han av sjöjungfruarna som driver in en spik hans ena horn. Denna spik gör att Hellboy kan andas under vatten och gör honom samtidigt till Bog Rooshs fånge. Han fjättras i kedjor tillverkade av benen efter en av hans fiender, Emile Bertand.

ÖnskningarnaRedigera

Hellboy får bevittna hur de tre sjöjungfruarna infinner sig för att få sina önskningar uppfyllda.

Den äldsta önskar att hennes älskade ska komma tillbaka till henna. Han var en skicklig jägare och jakten på ett monster har hållit dem åtskillda under lång tid. Bog Roosh går med på att uppfylla önskan men det visar sig att jägaren dödades av monstret och nu återkommer som zombie varpå han omedelbart dödar sjöjungfrun.

Nästa syster har förälskat sig i en människa och hennes önska är att hon ska bli som honom så att de kan leva tillsammans. Bog Roosh uppfyller omedelbart önskan men eftersom de är djupt under ytan resulterar det i att systerna omedelbart drunknar.

Den yngsta systern har en betydligt anspråkslösare önskan: hon önska att hennes döde fars spjut som varit försvunnen under lång tid ska dyka upp så att hon kan lägga det på faderns grav. Bog Roosh går med på detta och överlämnar spjutet till sjöjungfrun, som efter viss tvekan ger sig av.

Bog Rooshs planRedigera

När sjöjungfrun givit sig av förklarar Bog Roosh för Hellboy varför hon har låtit fängsla honom. Bog Roosh tror att genom att döda och tillintetgöra Hellboy kan hon förhindra den armagedon som hon tror att Hellboy kommer att orsaka. Hans kropp ska styckas upp och skickas till alla jordens häxor medans hans högra hand, Ödets Högra Hand, ska sväljas av en speciell val som är jordens äldsta varelse och som vid sin död kommer att försvinna ner i avgrunden Urr. På så sätt kommer detta hot att upphöra.

GravenRedigera

Den unga sjöjungfrun kommer fram till sin fars grav och överlämnar där spjutet. Då uppenbarar sig faderns spöke och anklagar henne för att ha skickat en oskyldig varelse i döden och dömt dem båda att brinna i helvetet.

KällorRedigera

  • The Third Wish

Slumpartad wiki