FANDOM

The Soul of Venice
Skapare
Författare

Miles Gunther,
Micheal Avon Oeming,
Mike Mignola

Tecknare

Micheal Avon Oeming

Textförfattare

Ken Bruzenak

Färgläggare

Dave Stewart

Publiceringsinformation
Generell information
Antal delar

1

Album avsnittet ingår i

B.P.R.D.: The Soul of Venice & Other Stories

The Soul of Venice är en serie med agenterna i B.P.F.F. i huvudrollen.

HandlingRedigera

Johann, Liz, Abe och Roger är i Venedig för att utreda varför allt vatten i staden blivit förgiftat.

De letar sig så småning om ner i katakomberna under ett gammalt hus som i tidigare tillhör den galne greven Romulus Diovanni. Nere i katakomberna hittar de den nu odöda greven som förvandlats till någon typ av ghoul. Greven besegrar agenterna och de faller medvetslösa till marken.

Roger är den första att vakna och då ser han hur ghoulen ritat en ritualcirkel på golvet och håller på att åkalla demonen Shax för att överlämna till honom Venedigs själ som greven efter 600 år försök slutligen lyckats tillfångata. Demonen hånar dock ghoulen och dennes gåva. Då skrider Roger till verket och slår sönder den behållare där Venedigs själ är fången. Detta leder dels till att ghoulen förintas och del att cirklen på golvet som håll demonen fången bryts. Demonen tackar Roger och uppmanar honom att hälsa till Hellboy nästa gång de möta.

Demonen försvinner och de andra agenterna vaknar till liv. Samtidigt visar sig Venedigs själ i form av den romerska gudinnan Cloacina för att sedan försvinna. När Venedigs själ åter är fri återställs allt i staden till det normala igen.

FörekomsterRedigera

B.P.F.F.Redigera

ÖvrigaRedigera

  • Romulus Diovanni (Första förekomsten)
  • En vampyr som umgåtts med Romulus (Första förekomsten), (Omnämns med bild)
  • Demonen Shax (Första förekomsten)
  • Cloacina (Första förekomsten)

KällorRedigera

  • The Soul of Venice

Slumpartad wiki