FANDOM

The Ghoul
or
Reflections On Death
and
The Poetry Of Worms
Skapare
Författare

Mike Mignola

Tecknare

Mike Mignola

Textförfattare

Clem Robins

Färgläggare

Dave Stewart

Redaktör

Scott Allie

Publiceringsinformation
Förläggare

Mike Richardson

Publiceringsdatum

2005

Sidantal

11

Generell information
Album avsnittet ingår i

Hellboy: The Troll Witch and others

The Ghoul or Reflections On Death and The Poetry Of Worms är en serie med Hellboy i huvudrollen.

HandlingRedigera

B.P.R.D. har under en tid förföljt en likätare som härjat i många olika länder de senaste hundra åren. I London möter till slut Hellboy ghoulen Edward Stokes på Hammersmiths kyrkogård.

Ghoulen gör inte motstånd mot Hellboy utan försöker i stället komma undan samtidigt som han genom hela serien citerar poesi. Slutligen kastar han sig ner i en grav och blir förtärd av likmaskar.

Samtidigt är Pauline Raskin hemma hos Edwards fru och konfronterar henne med bilder från en övervakningskamera som visar Edward en vecka tidigare under intagande av sin morbida diet.

FörekomsterRedigera

KaraktärerRedigera

Om serienRedigera

Den poesi som ghoulen Edward citerar är dels The Pleasure of Melancholy av Thomas Warton den yngre och dels The Grave av Robert Blair. När Pauline Raskin besöker Edwards fru tittar hon på en dockteaterprodukton av William Shakespeares Hamlet.

Mike Mignola skrev om serien att det var en av de märkligaste Hellboyberättelserna han någonsin gjort och att han verkligen gillade att göra den och gärna gör något liknande igen. Inspiration till serien fick Mignola från Hamlet - den delen som handlar om hur en kung kan hamna i en tiggares mage. Kyrkogården är inspirerad av dels en kyrkogård i Oakland, Kalifornien och dels en i Prag.

PubliceringRedigera

Serien publicerades första gången 2005 i The Dark Horse Book of The Dead. Serien ingår i samlingsalbummet Hellboy: The Troll Witch and others.

KällorRedigera

Slumpartad wiki