FANDOM

"Roger"
Född år

Skapades på 1500-talet[1]

Art

Homunculus[2]

Kön

Man

Familj

En äldre "bror" med samma skapare[1]

Anslutning

Byrån för Paranormal Forskning och Försvar

Bakom scenen
Skapad av

Mike Mignola

Seriedebut

Hellboy: Wake the Devil

Roger är en homunculus som jobbar för B.P.F.F.

BiografiRedigera

UrsprungRedigera

Roger skapades på 1500-talet av en man i Wittenberg. I hemlighet skapades Roger i en övergiven ruin av ett slott i Rumäninen, hans kropp oldades fram av rötter och vätskor och en blixt gav honom liv. Tidigare hade samma man skapat en annan homunculus som söker upp Roger efter att han återuppväckts och kallar honom sin bror.[1]

Med tiden ebbade kraften i blixten ut och Roger blev lämnad i dvala i ruinen i nästan 500 år.[1]

ÅteruppvakandetRedigera

1997 under Giurescu historien skickade B.P.F.F. ett team bestående av Liz Sherman, Bud Waller och Sidney Leach för att undersöka ruinen och leta efter vampyren Vladimir Giurescu. De hittade ingen vampyr men i stället hittade de ett dolt rum nere i källaren som varit tillhåll för alkimister. I rummet låg Rogers livlösa kropp med en öppen lucka mitt i bröstet. Liz följde ett infall[2], till stor del orsakade av den livlösa varelsens tankekraft,[1] och stack ett finger i hålet på varelsens bröst i ett försök att göra sig av med sina krafter. Liz krafter sögs ur henne in i den tidigare livlösa kroppen och Roger vaknade genast till liv. I förvirring dödade han Bud och flydde från platsen.[2] Senare insåg Roger att han hade sugit ut för mycket av hennes kraft och att det skulle bli hennes död.[1]

Mötet med sin brorRedigera

Efter händelsen i ruinen klarnar Rogers tankar. I ett försök att ta livet av sig går han in i en kyrka, tar med sig ett stort krucifix och bär upp det på ett berg i ett åskväder för att blixten ska göra slut på honom. Blixten slår ner men Roger påverkas inte. Uppe på berget möter han en märkligt figur med en huva för ansiktet. Varelsen hänvisar till Roger som sin bror och berättar hur de båda skapades.[1]

Rogers bror tar med honom till en klosterruin i närheten där han berättar om sin storslagna plan att skapa en ny jättekropp av smälta människor till dem båda som ska ta över världen och bli dess nya gud. Samtidigt har Hellboy och Corrigan letat sig upp till ruinen i jakten på Roger för att försöka ge den döende Liz sin kraft tillbaka. Corrigan blir tillfångatagen och ska precis smältas ner när Roger ingriper och förhindrar detta. Rogers bror blir då vansinnig, förenar sig med sin jättekropp och tar upp jakten på inkräktarna. Hellboy börjar slåss med jätten men verkar gå mot sitt slutgiltiga nederlag då Roger avbryter kampen och erbjuder sig att förena sig med sin bror i jättekroppen. Brodern går med på detta och sväljer Roger. Väl inne i jättekroppen nyttjar Roger den kraft han tog från Liz till att sätta eld på och förgöra sin bror och hans gigantiska kropp.[1]

Återlämnandet av kraftenRedigera

Efter en del övertalning från Hellboys sida går Roger med på att följa med till sjukhuset där Liz finns för att lämna tillbaka det han stulit. I vägen till sjukhuset ger Hellboy honom namnet Roger. Roger förenar sig ännu en gång med Liz, som precis har förklarats död, och hon vaknar omedelbart till liv. Roger däremot faller ihop livlös på golvet.[1]

FörekomsterRedigera

KällorRedigera

FotnoterRedigera

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 Almost Colossus
  2. 2,0 2,1 2,2 Hellboy: Wake the Devil

Slumpartad wiki