FANDOM

Roderick Zinco
Dog år

1997

Art

Människa

Kön

Man

Hårfärg

Svart

Ögonfärg

Bruna

Bakom scenen
Skapad av

Mike Mignola

Seriedebut

Hellboy: Wake the Devil

Roderick Zinco var en miljardär som kontaktades av Rasputin 1996 och blev erbjuden ett meningsfullt liv. I utbyte skulle Zinco bege sig upp till norra Norge och väcka dem som låg i dvala där (Ilsa Haupstein, Karl Ruprect Kroenen och Leopold Kurtz) samt erbjuda dem all hjälp de ville ha.

Zincos olika företag levererade mycket utrustning till B.P.F.F. och efter att Zinco ingått pakten med Rasputin började mycket av B.P.F.F.s Zincotillverkade utrustning att krångla.

När de vaknat ur sin dvala gav Kroenen Zinco uppdraget att hitta hans gamle vän Herman von Klempt som fanns någonstans i Sydamerika. Efter att Zincos män hittat den till synes livlösa von Klempt och levererat honom till Kroenen återupplivade Kroenen von Klempt. Detta blev börja till deras undergång. Meningsskiljaktigheter mellan von Klempt och Leopold Kurtz gjorde att Kurtz blev dödad. När Rasputin fick reda på vad som hade hänt straffade han Zinco, för att han hade letat upp von Klempt, genom att göra honom blind. Zinco drabbades av panik när han blev av med sin syn och av misstag kom han åt en knapp som sprängde hela byggnaden i luften.

FörekomsterRedigera

KällorRedigera

Slumpartad wiki