FANDOM

Odjurets sanna natur

The Nature of the Beast

Skapare
Författare

Mike Mignola

Tecknare

Mike Mignola

Färgläggare

Mike Mignola

Översättare

Mikke Schirén

Publiceringsinformation
Publiceringsdatum

1999

Sidantal

8

Generell information
Album avsnittet ingår i

Hellboy: The Right Hand of Doom

Odjurets sanna natur, The Nature of the Beast, serie med Hellboy i huvudrollen.

HandlingRedigera

Hellboy är i England 1952 och får i uppdrag av Osirisklubben att dräpa en drake. Männen i Osirisklubben förklarar för Hellboy att det rör sig om Sankt Leonards Orm som återigen är tillbaka. Förra gången den visade sig var fjortonhundra år tidigare när den hemsökte skogen nära Horsham och dödade och åt djur, barn och de få suldater som försökte besegra den. Den som slutligen drev ormen tillbaka ner i jorden var en enkel munk. Munken blev allvarligt skadad under striden och på grund av munkens och platsen natur växte det upp liljor på varje plats där hans blod fallit.

Männen i Osirisklubben förser Hellboy med ett spjut och beordrar honom iväg till skogen. I skogen hittar Hellboy en staty av munken med ett svärd i sina händer och marken runt den är översållad med liljor.

Draken uppenbarar sig och övermannar Hellboy genom att vira sin kropp runt honom och statyn av munken.

Osirisklubben följer med största intresse händelseförloppet via ett medium med en kristallkula. Deras avsikt är att tvinga Hellboy att avslöja sin sanna natur - god eller ond.

Draken kramar sig hårdare runt Hellboy och statyn och Hellboy är nära att krossas till döds när statyn plötsligt går i bitar, stensvärdet faller mot marken och genomborrar då drakens huvud.

Osirisklubben anser att deras experiment misslyckats, varken de eller Hellboy ser att på marken där Hellboys blod fallit slår liljor upp...

PubliceringRedigera

Serien publicerades första gången 1999 i Dark Horse Presents Annual.

Publicering på svenskaRedigera

Serien publicerades på svenska i Nemi nummer 6, 2006. Den svenska översättningen är gjord av Mikke Schirén.

Slumpartad wiki