FANDOM

Ilsa Haupstein

Ilsa Haupstein, tecknad av Mike Mignola © Dark Horse

Ilsa Haupstein
Född år

1919-06-07[1]

Dog år

1997[2]

Art

Människa

Kön

Kvinna

Hårfärg

Blond

Ögonfärg

Blå

Anslutning

Nazisterna

Bakom scenen
Skapad av

Mike Mignola

Seriedebut

Hellboy: Seed of Destruction

Filmdebut

Hellboy

Skådespelare

Biddy Hodson[3]

Ilsa Haupstein var en kallsinnig kvinna som var ansluten till nazisterna.

BiografiRedigera

Projekt Ragna RokRedigera

Ilsa Haupstein ingick i Rasputins grupp av noga utvalda vetenskapsmän som arbetade men Projekt Ragna Rok. När inget verkade hända efter experimentet och general von Krupt anklagade Rasputin för att ha lurat dem valde Ilsa att tro på Rasputin, detsamma gjorde Karl Ruprect Kroenen och Leopold Kurtz. De tre fick då rådet av Rasputin att inte återvända till Tyskland, eftersom nazisterna snart skulle var besegrade, utan i stället åka till deras tillflyktsort i norra Norge. Väl där sänkte de ner sig själva i dvala.[2]

Giurescu historienRedigera

1996 väcktes de av Roderick Zinco. Ilsa var då fast besluten att hämnas på de som dödade hennes älskade Vladimir Giurescu 1944. Detta drog till sig B.P.F.F.s intresse och utmynnade i det som kom att kallas Giurescu historien.[2]

Ilsa dör när hon offras i en järnjungfru som Baba Yaga sänder för att bistå Rasputin. Detta för att Hecate ska komma tillbaka till jorden.[2]

Skillnader i filmversionenRedigera

I filmen Hellboy är Ilsa förälskad i Rasputin och innan han försvinner under Projekt Ragna Rok får hon en bok som ska hjälpa henne att finna honom igen - något som tar många år. När Rasputin är tillbaka hjälper Ilsa honom i hans mission att frigöra Ogdru Jahad.[3]

FörekomsterRedigera

SerierRedigera

FilmerRedigera

KällorRedigera

FotnoterRedigera

  1. Hellboy: Seed of Destruction
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Hellboy: Wake the Devil
  3. 3,0 3,1 Hellboy (film)

Slumpartad wiki