FANDOM

Igor Bromhead
Art

Människa, sedermera hälften man hälften ödla

Kön

Man

Hårfärg

Skallig

Egenskaper

Stor kunskap om det okulta

Bakom scenen
Skapad av

Mike Mignola

Seriedebut

Box Full of Evil, 1999

"Madam! I have no master. I am my own man."
Igor Bromhead till Hecate [källa]

Igor Bromhead är en av ärkefienderna till Hellboy.

BiografiRedigera

Bromhead träffade Hellboy första gången 1969 i Skottland. Bromhead var då inblandad i ett fall av mörk trolldom som Hellboy och Trevor Bruttenholm utredde. Detta slutade med att Bromhead hamnade i fängelse men han rymde efter många år.[1]

Box full of evil[1]Redigera

Bromhead gör 1999 inbrott i ett gammalt hus i Druggan Hill i England där han hackar hål i en vägg och plockar ut en metallåda och tänger varpå han försvinner från platsen. Han beger sig till Lockmaben i Skottland där hans uppdragsgivare, grevparet Guarino. Paret Guarino planerar att släppa lös djävulen, som enligt legenden ska vara inlåst i metallådan, för att han ska skänka dem rikedom och makt. Lådan visar sig innehålla en fluga som flyger in i grevinna Guarinos mun och tar över henne. Den besatta kvinnan förvandlar sin man till en apa och hotar Bromhead som dock har skyddat sig med en kraftfull amulett som gör att han kan kontrollera demonen som tagit över grevinnans kropp. Demonen, som heter Ualac, berättar för Bromhead om Ogdru Jahad och om Hellboy och hans förnekande av sitt öde - att frambringa apokalypsen. Ualac berättar även att Hellboys hemliga namn - det som ger en makt över honom är Anung Un Rama.

Hellboy och Abe Sapien är Bromhead på spåren och letar sig fram till Guarinos slott som de vid första anblicken tror är tomt. Greven, som nu är en apa, dyker upp beväpnad och skjuter ner Abe. Samtidigt visar sig Bromhead och tar kontroll över Hellboy med hjälp av hans hemliga namn.

...

Efter ett tag uppenbarar sig helvetes härskare Astaroth som straffar Bromhead genom att förvandla hälften av honom till ödla.

Darkness Calls[2]Redigera

2007 är Bromhead i Italien dit han har fraktat lämningarna efter vampyren Vladimir Giurescu. Med hjälp av nekromani får han reda på att Hecate är återfödd genom Ilsa Haupstein och med denna kunskapen åkallar han gudinnan och tar hennes kraft ifrån henne.

FörekomsterRedigera

SerierRedigera

KällorRedigera

ReferenserRedigera

  1. 1,0 1,1 Box Full of Evil
  2. Hellboy: Darkness Calls

Slumpartad wiki