FANDOM

Hollow Earth
Skapare
Författare

Mike Mignola,
Christopher Golden,
Tom Sniegoski

Skissare

Ryan Sook

Tecknare

Ryan Sook,
Curtis Arnold

Textförfattare

Dan Jackson

Färgläggare

Dave Stewart

Publiceringsinformation
Publiceringsdatum

Januari till juni 2002

Generell information
Antal delar

6

Föregående

Hollow Earth - teaser

Album avsnittet ingår i

B.P.R.D.: Hollow Earth & Other Stories

Hollow Earth är den första publicerade serien där Hellboy inte har huvudrollen utan den delas istället mellan de andra agenterna på B.P.F.F..

HandlingRedigera

Liz har gett sig av upp i Uralbergen för att besöka ett uråldrigt kloster och där försöka finna inre frid. Samtidigt planerar Abe att göra som Hellboy och lämna B.P.F.F.. Kate försöker få honom på andra tankar men han verkar bestämd. När Abe håller på att packa uppenbarar sig en avbild av Liz för honom som bönfaller honom att hjälpa henne. Abe skjuter på beslutet att lämna byrån och tillsammans med Kate, Roger och byråns senaste tillskott Johann Kraus beger han sig i stället ut på en räddningsoperation.

När de kommer fram till klostret möts de av lämningarna av ett blodbad där samtliga munkar brutalt har dödats. Abe finner Liz livlös på golvet. Johann använder sig av sina elektoplasmaegenskaper för att komunicera med kroppen och konstaterar att den inte är död utan bara ett tomt skal. Det verkar som att hennes livskraft sugits ur kroppen på liknande sätt som hände under Giurescu historien (där den livlösa Roger suger i sig Liz kraft och vaknar till liv).

På golvet i templet hittar det även en död varelse som efter Johanns undersökning visar sig vara från underjorden. Den finner en djup spricka i golvet och gissar att de där ska finna förklaringen till Liz tillstånd och kunna rädda henne.

Abe, Roger och Johann klättrar ner i hålet och Roger bär den livlösa Liz i en bärkapsel på ryggen. Väl nere i underjorden stöter de på flera oväntade och dittills okända fenomen och varelser.

Om serienRedigera

Detta var den första serien om B.P.F.F. efter att Hellboy lämnat byrån. Även om Hellboy inte medverkar direkt förekommer han i ett par tillbakablickar på tidigare händelser.

PubliceringRedigera

Serien publicerades ursprungligen i BPRD: Hollow Earth från januari till juni 2002.

KällorRedigera

Slumpartad wiki