FANDOM

Hecate
Alias

Godness of crossroads, Witch queen; Gorgon-eyed Hecate

Art

Gudinna

Kön

Kvinna

Ögonfärg

Grön

Egenskaper

Gudinna

Familj

Vladimir Giurescu

Bakom scenen
Skapad av

Mike Mignola

Seriedebut

Hellboy: Wake the Devil, 1997

Filmdebut

Hellboy Animated - Blood and Iron, 2007

Skådespelare

Cree Summer (röst)

Hecate är en antikens gudinna.

Mötet med HellboyRedigera

Första mötet mellan Hecate och Hellboy ägde rum under Giurescu historien. Hecate uppenbarar sig först som en gigantisk orm med en kvinnas överkropp, hon förklara för Hellboy att det är hans öde att frambringa mänsklighetens undergång. Hellboy vägrar att lyssna på henne och börjar i stället slåss mot den enorma varelsen. Under striden kommer de ut i solen varpå ormkroppen löses upp. I samma ögonblick exploderar ett antal bomber som Hellboy apterade innan Hecate dök upp.[1]

ÅterkomstenRedigera

På avstånd följer Rasputin och Ilsa Haupstein händelseutvecklingen när ett hål öppnar sig i marken och Koku visar sig tillsammans med en järnjungfru. Koku berättar att järnjungfrun är den fruktansvärda Jungfrun av Joo och att det är en gåva från Baba Yaga. Rasputin berättar för Ilsa att hon måste offras i järnjungfrun för att bli mäktig och kunna stå bredvid honom i den storm som nalkas. Ilsa låter sig övertalas och kliver in i järnjungfrun som sluter sig och dödar henne. Detta offer gör att Hecate kommer tillbaka till jorden. Den nyupplivade Hecate hittar Hellboy och slukar honom. Hellboy hamnar i någon form av tomrum där hans horn växer ut och han ställs inför ett ultimatum: "Frambringa världens undergång eller dö!". Hellboy vägrar att välja något av det varpå han sliter av sig sina horn. Detta gör att han kommer tillbaka till samma plats där han var innan han slukades och av Hecate finns inte ett spår.[1]

FörekomsterRedigera

SerierRedigera

FilmerRedigera

KällorRedigera

ReferenserRedigera

  1. 1,0 1,1 Hellboy: Wake the Devil

Slumpartad wiki