FANDOM

Guy Davis
Biografisk information
Född

1966, Michigan, USA

Nationalitet

USA

Karriär
Yrke

Serieskapare

Företag

Dark Horse Comics, Oni Press,
DC Comics och Caliber Comics

Hellboy relaterade arbeten

Frekvent tecknare av B.P.R.D.

Övriga arbeten att notera

The Zombies That Ate the World,
The Marquis

Officiell hemsida

http://www.guydavisartworks.com/

Serieskaparen Guy Davis föddes 1966 och bor i Michigan. Davis är självlärd och fick redan under sin tid i high schoool sina serier publicerade i lokaltidningen.

SerieskapandeRedigera

Han började tidigt att teckna för Arrow Comics, som sedermera blev Caliber Comics. För dem gjorde han bland annat "The Realm" och "Baker Street" (tillsammans med förläggaren och författaren Gary Reed).

Sitt stora genombrott fick Davis genom att teckna ett flertal nummer av DC Comics Sandman Mystery Theatre (till Matt Wagners och Steven T. Seagles manus). Efter detta har han jobbat för de flesta stora serieförlagen i USA. Hans egen serie "The Marquis" ges ut av Oni Press och han tecknade "The Zombies That Ate the World" för Les Humanoïdes Associés.

Davis har arbetat med flera Hellboy-relaterade projekt, bland annat serierna om B.P.F.F..

TeckningsstilRedigera

Davis stil är skissartad, yvig och något stel. Han är dessutom välkänd för att inte teckna särskilt bildsköna porträtt av vare sig manliga eller kvinnliga figurer. I början av Davis karriär kan detta ha berott på bristande konstnärliga färdigheter, men med tiden har det utvecklats till en säregen stil som i många fall har varit väldigt effektiv för de historier han har berättat (jämförelser kan göras med till exempel Klaus Janson, Eddie Campbell eller till och med Daniel Ahlgren).

UtmärkelserRedigera

Guy Davis har vunnit två Eisner Awards, 1997 och 2004.

Externa länkarRedigera

KällaRedigera

Artikeln är, i den version den hade den 2009-08-13, helt eller delvis hämtad från Seriefrämjandets Seriewiki: Guy_Davis

Slumpartad wiki