FANDOM

Dr. Carp's Experiment
Skapare
Författare

Mike Mignola

Tecknare

Mike Mignola

Textförfattare

Clem Robins

Färgläggare

Dave Stewart

Redaktör

Scott Allie

Publiceringsinformation
Förläggare

Mike Richardson

Publiceringsdatum

2003

Sidantal

13

Generell information
Album avsnittet ingår i

Hellboy: The Troll Witch and others

Dr. Carp's Experiment är en serie med Hellboy i huvudrollen.

HandlingRedigera

1991 är Hellboy på Long Island i New York för att assistera ett B.P.F.F.-team under ledning av Pauline Raskin som undersöker ett hemligt källarrum i ett övergivet hus. Huset tillhörde en gång Dr. Carp som var stormästare i the Golden Lodge, Ra's Heliopiska Brödraskap men som har varit försvunnen sen 1902.

När Hellboy som första person stiger in i källar rummet flyttas han tillbaka i tiden och blir direkt överfallen av män med el-harpuner. När Hellboy är övermannad suger Dr. Carp ut blod ur hans arm för att omedelbart injicera det i en schimpans de har fjättrat på ett operationsbord.

Nar apan blir injicerad med blodet sliter den omedelbart sina bojor och överfaller männen samtidigt som den börjar förvandlas till en demon. Hellboy går till attack mot apan och en av Dr. Carps män skjuter den med ett flertal skott.

Ögonblicket senare är Hellboy tillbaka i nutiden igen och ligger på golvet i en dammig lokal med ett flertal intorkade lik, bland annat ett som liknar en demon. Hellboy frågar Pauline Raskin som steg in i rummet efter honom hur länge han var borta varpå hon förbryllat svara "Vad menar du? Två sekunder.". Hellboy verkar tveka om det han trodde hände verkligen gjorde det men i skräpet på golvet hittar han en spruta som fortfarande innehåller rester av hans blod.

FörekomsterRedigera

KaraktärerRedigera

B.P.F.F.Redigera

ÖvrigaRedigera

  • Dr. Carp
  • Dr. Carps män
  • Dr. Carps schimpans

Om serienRedigera

De el-harpuner som används mot Hellboy förekommer även i Witchfinder: In the Service of Angels med Edward Grey i huvudrollen.

De här berättelsen har skrivits om ett antal gånger innan den publicerades. Mike Mignola hade bland annat en del planer på att den skulle vara en del av Hellboy: Conqueror Worm.

PubliceringRedigera

Serien publicerades första gången 2003 i The Dark Horse Book of Hauntings. Serien ingår i samlingsalbummet Hellboy: The Troll Witch and others.

KällorRedigera

Slumpartad wiki