FANDOM

Almost Colossus
Skapare
Författare

Mike Mignola

Tecknare

Mike Mignola

Färgläggare

James Sinclair,
Dave Stewart

Omslagskonstnär

Mike Mignola

Redaktör

Scott Allie

Publiceringsinformation
Förläggare

Mike Richardson

Sidantal

46

Generell information
Bokserie

Almost Colossus

Antal delar

2

Album avsnittet ingår i

Hellboy: The Chained Coffin and Others

Almost Colossus är en miniserie i två delar. Serien är en direkt fortsättning på Hellboy: Wake the Devil

HandlingRedigera

Efter Liz möte med homunculusen i Rumäninen tynar hon snabbt bort. Det står klart att hon är döende utan någon direkt förklaring. Hellboy och Kate Corrigan ger sig ut på en desperat jakt efter homunculusen för att försöka föra tillbaka det som överfördes från Liz till varelsen.

Homunculusen har kommit till sans och kan åter tänka klart, vilket gör att han övermannas av dåligt samvete och försöker ta livet av sig genom att klättra upp på ett berg i åskväder och använda ett stort krucifix som åskledare. Där uppe träffar han en varelse som påstår sig vara hans bror. Samtidigt slår blixten ner men homunculusen påverkas inte.

Homunculusens bror tar med honom till en klosterruin i närheten där han berättar om sin storslagna plan att skapa en ny jättekropp av smälta människor till dem båda som ska ta över världen och bli dess nya gud. Samtidigt har Hellboy och Corrigan letat sig upp till ruinen i jakten på homunculusen. Corrigan blir tillfångatagen och ska precis smältas ner när homunculusen ingriper och förhindrar detta. Homunculusens bror blir då vansinnig, förenar sig med sin jättekropp och tar upp jakten på inkräktarna. Hellboy börjar slåss med jätten men verkar gå mot sitt slutgiltiga nederlag då homunculusen avbryter kampen och erbjuder sig att förena sig med sin bror i jättekroppen. Brodern går med på detta och sväljer homunculusen. Väl inne i jättekroppen nyttjar homunculusen den kraft han tog från Liz till att sätta eld på och förgöra sin bror och hans gigantiska kropp. Själv klarar sig homunculusen oskadd.

Efter en del övertalning från Hellboys sida går homunculusen med på att följa med till sjukhuset där Liz finns för att lämna tillbaka det han stulit. I vägen till sjukhuset ger Hellboy honom namnet Roger. Roger förenar sig ännu en gång med Liz, som precis har förklarats död, och hon vaknar omedelbart till liv. Roger däremot faller ihop livlös på golvet.

KällorRedigera

  • Almost Colossus

Slumpartad wiki