FANDOM

Ödets Högra Hand

The Right Hand of Doom

Skapare
Författare

Mike Mignola

Tecknare

Mike Mignola

Färgläggare

Mike Mignola

Översättare

Mikke Schirén

Publiceringsinformation
Publiceringsdatum

1998

Sidantal

10

Generell information
Album avsnittet ingår i

Hellboy: The Right Hand of Doom

Right Hand of Doom.jpg

"Skåda Ödets Högra Hand" skrivit på gammal lemurianska - Tecknad av Mike Mignola © Dark Horse

Ödets Högra Hand, The Right Hand of Doom, serie med Hellboy i huvudrollen.

HandlingRedigera

Hellboy beger sig till Lizarza i Spanien efter att blivit kontaktad av Malcolm Frosts son Adrian Frost som jobbar som präst där. Adrian är döende men innan han dör vill han förklara sin fars handlande för Hellboy och höra hans berättelse om sitt liv. I utbyte mot berättelsen får Hellboy en bit av ett gammalt pergament med en bild på hans högra hand samt texten "Skåda Ödets Högra Hand" skrivit på gammal lemurianska.

Hellboy ger Adrian en snabb genomgång av sin uppväxt och kommer snabbt fram till hans möte med Rasputin fyra år tidigare. Han berättar vidare hur han begav sig till kyrkan i England där han gjort entré på jorden och det som hände honom när han sov där. Sen går han vidare till sitt möte med gudinnan Hecate ett år tidigare och hur hon förklarade för honom att det var hans öde att framkalla apokalypsen och föra jorden tillbaka till kaos. Hellboy avslutar sin berättelse med att berätta hur han motsatte sig Hekates krav och slapp ur hennes grepp.

Adrian frågar honom om vad han ska göra med handen. Hellboy föreslår att han skulle kunna skära av den något som Adrian avråder från med tanke på att den aldrig skulle kunna förvaras någonstans där den var säker och Hellboy får en vision om hur någon använder hans hand för att orsaka jordens undergån. Adrian avslutar med att förklarar för Hellboy att det är Hellboys börda att vakta över Ödets Högra Hand och se till att den aldrig används.

Om serienRedigera

Introducerade karaktärerRedigera

Övriga:

PubliceringRedigera

Serien publicerades första gången 1998 i Dark Horse Presents Annual.

Publicering på svenskaRedigera

Serien publicerades på svenska i Nemi nummer 9, 2006. Den svenska översättningen är gjord av Mikke Schirén.

Se ävenRedigera

Slumpartad wiki